A korábbiakban áttekintettük, hogy hogyan állíthatunk elő elektronikusan olyan teljes bizonyító erejű magánokiratot, amely a címzettek számára kétséget kizáróan bizonyítja az abban foglalt nyilatkozat – kiállító által – megtételének tényét. Ez az elektronikus irat az érintettek részére elektronikusan továbbítva alapja, része lehet akár hatóságok, szervek által folytatott eljárásoknak is. Hasznos volna azonban, ha a minket érintő ügyek, eljárások kapcsán részünkre küldött iratok sem papír alapon, ajánlott/tértivevényes küldeményként érkeznének, s nem kellene a postán sorba állni értük, hanem eleve elektronikusan kerülnének kézbesítésre számunkra, vagy tehetnénk olyan előzetes nyilatkozatokat amelyeket az érintett szervek az ügyfeldolgozás során figyelembe vennének. Napjainkban erre is van egyszerű, digitális megoldás.
Többségünk rendelkezik Ügyfélkapu hozzáféréssel vagy Részleges Kódú Telefonos Azonosítással, így részükre elektronikusan, másoknak személyesen például a Kormányablakokban, vagy akár telefonon is biztosított a rendelkezések megtétele a Rendelkezési Nyilvántartásban (röviden RNY).

A https://rendelkezes.gov.hu/ oldalra ellátogatva KAÜ azonosítást követően alaprendelkezés megadását követően lehetőségünk van egyedi rendelkezések megadására. Azonosítási rendelkezés keretében dönthetünk az Ügyfélkapuval, Telefonos Azonosítás útján, eSzemélyi okmánnyal, Ügyfélkapus időalapú egyszeri jelszóval, vagy Videókapcsolaton keresztüli arcképes azonosítással történő azonosításunkról.
A Kapcsolattartási rendelkezés keretében (ez az e-profilban rögzítendő alaprendelkezés) nyilatkozhatunk arról, hogy egyes, vagy akár az összes a szolgáltatáshoz csatlakozott együttműködő szerv és piaci szereplő miként kommunikáljon velünk hivatalos kapcsolattartás, vagy tájékoztatási célú egyéb elektronikus kapcsolattartás során. Rögzíthetünk elsődleges és másodlagos telefonszámot, telefax és SMS fogadására szolgáló elérhetőséget és e-mail címet.
A csatlakozott együttműködő szervek és piaci szereplők jelenleg az alábbiak:
- Államigazgatási szervek
- Helyi önkormányzatok
- Törvény vagy kormányrendelet által közigazgatási hatósági jogkör gyakorlására feljogosított egyéb jogalany
- Országos Bírósági Hivatal és bíróságok
- Alapvető jogok biztosa
- Ügyészség
- Közjegyzők
- Bírósági végrehajtók és önálló bírósági végrehajtó irodák
- Köztestületek (a hegyközségek kivételével)
- Közüzemi szolgáltatók
- Törvényben vagy kormányrendeletben elektronikus ügyintézésre kötelezett közfeladatot ellátó vagy közszolgáltatást nyújtó jogalanyok
- Meghatározott ügyek törvény szerinti elektronikus intézését önkéntesen vállaló, a kiválasztható szervtípusok alá nem tartozó jogalanyok
- Állami vagy önkormányzati költségvetési szervnek minősülő piaci szereplők
- Állami tulajdonú vállalatnak minősülő piaci szereplők
- Költségvetési szervnek és állami tulajdonú vállalatnak nem minősülő piaci szereplők
- Egyedi jogszabályi kijelölés alapján csatlakozásra jogosult szervezetek
Hivatalos elérhetőségként olyan biztonságos kézbesítési szolgáltatást használunk, amelybe joghatás kiváltásra alkalmas küldeményt továbbíthatnak az eljáró szervek. Természetes személyek esetében ez az értesítési tárhely. Az értesítési tárhelyre érkezett küldemények kiváltják a klasszikus postai tértivevényes hivatalos levelezést, sőt azok méltó modernkori változatai, de érdemes körültekintően eljárni az érkezett küldemények kapcsán.
Az Időszaki értesítésre vonatozó rendelkezés keretében rögzíthetjük, hogy mely szervezetek, vagy szakrendszerek érintettségében történt esemény kapcsán szeretnénk egyszerűsített vagy bővített kivonatot kapni e-mail címünkre. Erre úgy érdemes gondolni, mint egy banki számlakivonatra, azzal az eltéréssel, hogy itt nem a pénzügyi tranzakciók, hanem a minket – digitális kapcsolattartásainkat, rendszereinket – érintő események kerülnek felsorolásra.
Az e-bejelentő rendelkezésben az e-bejelentő felületén megjelölt szolgáltatók felé a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban aktuálisan kezelt adatainkról és azok megváltozásáról küldhető automatikus értesítés – ezzel egyszerűsítve az adatváltozások bejelentésének adminisztratív terheit.
Az Új rendelkezés menüpont alatt előre definiált rendelkezések, meghatalmazások adhatóak az érintett szervek és ügycsoportok körében, de akár Ptk. szerinti általános meghatalmazás is rögzíthető meghatalmazóként vagy meghatalmazottként természetes személy vagy szervezet érintettségében egyaránt.
A Megtett rendelkezéseim és a Rám vonatkozó rendelkezések, valamint a Jóváhagyásra váró rendelkezések lekérdezése áttekinthető és teljeskörű képet nyújt a hatályos, vagy jóváhagyásra váró rendelkezések köréről.
A Rendelkezési Nyilvántartás körültekintő testreszabása, és a szükséges rendelkezések rögzítése biztosítja, hogy az RNY-hez csatlakozott szervezetekkel – szándékunk függvényében – elektronikusan tartsunk kapcsolatot, meghatalmazás szerint meghatalmazott útján, vagy éppen mi magunk meghatalmazás alapján járjunk el.
Az e-ügyintézési törvény rögzíti az elektronikus ügyintézésre, kapcsolattartásra kötelezettek körét. Ezen kötelezettségből fakadóan a RNY-hez csatlakozott szervek kötelesek az ügyfél Rendelkezési Nyilvántartásban rögíztett rendelkezéseit az eljárásaik során lekérdezni és figyelembe venni. Meghatalmazások esetében elektronikus és nem elektronikus ügyintézés során is eljárhat az általunk meghatalmazott amennyiben jogszabály nem ír elő személyes jelenlétet számunkra. Nem elektronikus ügyintézés során az eljáró szerv előtt elegendő a meghatalmazás meglétére hivatkozás is, azt az eljáró szerv ellenőrzi.
A RNY, mint minden online és offline szolgáltatás időnként figyelmet és gondoskodást igényel. Érdemes időről-időre áttekinteni az adott rendelkezéseinket, a rögzített elérhetőségeinket, és ha szükséges azokat aktualizálni, mert a rendelkezéseink függvényében ez lehet a hivatalos kommunikációs csatorna egyes hivatalokkal, szervekkel, s az így kiküldött irat jogerőre emelkedése – hasonlóan a papír alapú tértivevényes küldeményekhez – nemigen veszi figyelembe a címzettek figyelmetlenségét, az elérhetőségi adatok módosulásának elmulasztását. Ha azonban okosan használjuk, gyorsabb és hatékonyabb információáramlást biztosít, és az iratok megőrzése, visszakereshetősége mellett számos előnyét élvezhetjük az online térben adott rendelkezéseinknek, meghatalmazásainknak, és az elektronikus térbe terelt hivatali kommunikációnak…
(az aktuális információkról bővebben itt olvashatunk: https://www.nyilvantarto.hu/Rendelkezes/)