Az eddigiekben több módját megismertük a különféle dokumentumok elektronikus aláírásának. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy az így elkészített dokumentum – amely immáron a hitelesség próbáját is kiállva bizonyító erővel bír – hogyan juthat el a címzetthez, az eljáró közigazgatási szervekhez. Ez utóbbira helyezzük most a hangsúlyt.

Az elektronikus aláírás, hitelesítés számos módja közül a preferenciáink és a rendelkezésünkre álló eszközök, tanúsítványok közül szabadon választhatunk célszerűség szerint az elintézni kívánt ügy, a címzett szerv függvényében. Az AVDH hitelesítéssel létrehozott *.pdf kiterjesztésű Adobe dokumentum vagy ASiC (*.asic vagy *.asice) fájl, az eSzemélyi okmánnyal aláírt *.pdf, esetleg word, excel dokumentum vagy az elektronikusan aláírt e-mail mindegyike alkalmas – lehet(ne) – az eljárás kezdeményezésére és hiteles kommunikációra, de sajnos az eltérő ügyviteli rendszerek, az alkalmazott szoftverek sokszínűsége ezt az elméleti megfelelőség ellenére a gyakorlatban sokszor árnyalja. Tipikus példa lehet az elektronikusan aláírt e-mail, amelyet a címzett magánszemélyek és közigazgatási szervek egy része sok esetben a legnagyobb jóindulat ellenére sem tud annak hitelessége megőrzésével feldolgozni.
Számos intézmény és közigazgatási szerv rendelkezik önálló elektronikus ügyintézési portállal, amelyek lehetőséget biztosítanak az ügyfeleknek a hiteles elektronikus csatornán történő kapcsolatfelvételre. Ezekből a későbbiekben szemezgetünk, azonban most egy általánosan használható, gyakorlatban is jól működő megoldást ajánlok.

Az e-Papír szolgáltatás az https://epapir.gov.hu/ oldalon elérhető, díjmentesen használható hitelesített alkalmazás, amely a szolgáltatáshoz regisztrált intézmények részére történő elektronikus beadványtételt, üzenetküldést biztosítja az Ügyfélkapu regisztrációval rendelkező ügyfeleknek KAÜ azonosítást követően. A gyakorlatban ez egy olyan elektronikus űrlap, amellyel KAÜ azonosítás után magánszemélyként vagy cégkapuból a címzett szervezet részére ügytípusok széles körében szöveges beadványt küldhetünk, ahhoz mellékletként irat, dokumentum, hang-, vagy videofájl csatolható.
A hitelessége a KAÜ azonosításban rejlik az AVDH hitelesítéshez hasonlóan, így egyszerűbb megítélésű ügyekben elektronikusan aláírt melléklet csatolása sem szükséges, hiszen a beadvány és a mellékletei együttesen kerülnek hitelesítésre a küldés folyamatában. A sikeres továbbítást követően az értesítési tárhelyünkre Feladási igazolás érkezik, és a választ is itt érdemes majd keresnünk.
Az űrlap kitöltése egyszerű és értelemszerű. A KAÜ azonosított természetes személy adatait a rendszer beemeli. A TÉMACSOPORT, az ÜGYTÍPUS és a CÍMZETT adatok egy-egy legördülő menü alkalmazásával előre rögzített tartalomból választhatók ki, és választás függvényében változik a többi rögzíthető tényező, így az adott témában beküldeni tervezett beadvány csak a megfelelő címzettnek küldhető, és ez fordítva is igaz, hiszen címzett szerint is szűrhetők az ügytípusok és témacsoportok. Nem vitatom, hogy nem mindig egyszerű az ügyspecifikus lehetőségek kiválasztása, de szerencsére vannak áthidaló „EGYÉB” választási alternatívák is.

A HIVATKOZÁSI SZÁM, a LEVÉL TÁRGYA és a LEVÉL SZÖVEGE mezők nem szorulnak magyarázatra. A csatolmányok oldalon a megfelelő fájltípusokra és a 25 Mb feltölthető méretre azonban érdemes figyelemmel lenni. A küldés előtt egy utolsó, összesítő oldalon még áttekinthetjük a rögzített adatokat mielőtt a beadványt végleges formájában továbbítanánk.

Egyes beadványok, közigazgatási ügytípusok kapcsán az illetékfizetési kötelezettségről sem érdemes megfeledkeznünk. De hová ragaszthatjuk az illetékbélyeget az elektronikus iraton?! Természetesen az illetékfizetési kötelezettség teljesítésének lehetőségei is fejlődnek, így a hagyományos illetékbélyeg mellett készpénz-átutalási megbízással, átutalással, és online bankkártyás fizetéssel is eleget tehetünk ezirányú kötelezettségünknek.
Az Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszer (EFER) ennek elősegítésére hivatott. Amennyiben a címzett intézmény, szervezet, közigazgatási szerv nem rendelkezik önálló elektronikus ügyintézési portállal – és csatlakozott az e-Papír szolgáltatáshoz -, feltétlenül javaslom a szolgáltatás használatát annak egyszerűsége, és a kommunikáció hitelessége miatt. Érdemes kipróbálni csakúgy, mint az EFER rendszert, ha esetleg fizetni támad „kedvünk”.
Elakadtál? Keress bizalommal:
Ha hasznosnak találtad, ide kattintva megoszthatod ismerőseiddel a Facebookon!