Jogalkalmazóként nem szokásom a híradásokból szemezgetni, de most szembe jött egy érdekes nézőpont!

Azt írja 2024.12.05-én az MTI, hogy a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete közleményében az ügyfélkapu megszüntetésének elhalasztása mellett érvel. Számomra az e-mail, mint 2FA hozna meglepő fordulatot! Kíváncsian várom a fejleményeket!
https://mti.hu/nemzeti-kozlemenytar/2024/12/05/magyar-konyvelok-orszagos-egyesulete-kozlemenye
Budapest, 2024. december 5., csütörtök (OS) - Az ügyfélkapu megszüntetését el kell halasztani!
A jogalkotó nem engedi a Digitális Magyarország Ügynökségnek (DMÜ), hogy elhalasszák az ügyfélkapu 2025.01.15-én éjfélkor való megszüntetését. Az ügyfélkapu+ kötelezővé tételére állítólag azért van szükség, mert az eddigi egyfaktoros (login+jelszó) belépés állítólag "kevés", bár erre bizonyítékot nem mutatott senki.
Eközben az IDOMSOFT Zrt. még csak most, 2024. december 4-én írt ki pályázatot az ügyfélkapu helyébe lépő ügyfélkapu+ második faktorának a bővítésére. Az eddig használatban lévő QR kódos, authentikátoros második faktor kapcsán ugyanis felmérés készült, ami valószínűleg lesújtó eredményt mutathatott: alig vannak, akik értik, hogy az állam mit követel meg tőlük az elektronikus ügyintézéshez.
Az MKOE tapasztalatai szerint az állampolgárok még az authentikátor kifejezést se értik, a QR kódos regisztrációt pedig bonyolultnak, érthetetlennek tartják. Ezért dönthetett úgy a DMÜ irányítása alatt álló IDOMSOFT Zrt., hogy bővíti a második faktort egy emailes bejelentkezéssel, amire MÉG CSAK MOST írták ki a pályázatot. A pályázat részletei és a specifikáció az EPR oldalán jelent meg. Bár ígéretet kaptunk, hogy a pályázat kiírása előtt lesz egyeztetés, arra - ezek szerint - már nem volt idő.
Ez is mutatja, hogy az ügyfélkapu megszüntetése elkapkodott lépés, azt el kell halasztani!
Ruszin Zsolt
MKOE alelnök
Kiadó: Magyar Könyvelők Országos Egyesülete
Korábbi releváns megjelenések a témában:
https://mti.hu/nemzeti-kozlemenytar/2024/10/21/magyar-konyvelok-orszagos-egyesuletenek-kozlemenye-1-resz
Budapest, 2024. október 21., hétfő (OS) - Az ügyfélkapu nem szüntethető meg 2025.01.16-tól!
A mobiltelefonok és a felhasználók nagy számban alkalmatlanok az ügyfélkapu+ vagy a DÁP használatára, ráadásul a DÁP alkalmazásához több millió személyi igazolványt kell kicserélni és aktiválni. Ezt a Magyar Könyvelők Országos Egyesületénél, de más ügyvitellel foglalkozó érdekképviseletnél is felismerték már.
Az ügyfélkapu login/jelszó átadását az elektronikus ügyintézésre kötelezettek nem jókedvükben adták át, hanem az állam bonyolult és taszító elektronikus ügyintézési rendje miatt, amibe beletartozik a hajmeresztő módon működő önkormányzati portál is.
A meghatalmazás elutasítottságát növelte, hogy a NAV és az önkormányzati adóhatóság, illetve a kormányhivatalok gyakran folytattak jogellenes gyakorlatot meghatalmazottakkal szemben (cégszerű aláírás mellé 2 tanú, aláírásminta megkövetelése, AVDH-s aláírás elutasítása, adóazonosító, TAJ megkövetelése a meghatalmazáson, külföldi meghatalmazott kizárása, stb., stb.).
Még nagyobb probléma, hogy az egyéni vállalkozók nyilvántartásába (EVNY) való bejegyzés - jogellenes módon - jelenleg sem végezhető meghatalmazott által. A Belügyminisztérium 2014-ben ígérte meg a fejlesztést, de nem történt semmi. A NAV 2020-ben tett ígéretet, de ott se történt semmi. Immár 10 éve áll fenn a jogszabálysértő állapot! Ez szintén indok a login/jelszó átadására!
Kiadó: Magyar Könyvelők Országos Egyesülete
https://mti.hu/nemzeti-kozlemenytar/2024/10/21/magyar-konyvelok-orszagos-egyesuletenek-kozlemenye-2-resz
Budapest, 2024. október 21., hétfő (OS) - Az ügyfélkapu nem szüntethető meg 2025.01.16-tól!
Az ügyviteli szektor - néhány multinacionális óriáskönyvelőiroda kivételével - "főnöki" rendszerben működik, de a kisebb munkáltatók se szoktak adni meghatalmazásokat, hanem szintén a "főnök" loginnevével és jelszavával léptek be az ügyintézők a különböző rendszerekben, vagy küldték be a bevallásokat, jelentéseket, igényléseket, kérelmeket.
Az ügyfélkapu+ regisztrációjakor kapott QR számtalan authentikátorba feltölthető, így aki eddig is meg akarta adni a login/jelszavát, ott a QR kódot legenerálják és korlátlan személy be tud lépni ezáltal, továbbra is. Sőt! A QR kód által generált 6 számjegyet ugyanazon böngészőben is meg lehet képeztetni egy bővítménnyel. Ez így a kétfaktoros azonosítás követelményét nem teljesíti!
A Miniszterelnöki Kabinetiroda a DÁP törvény kapcsán elmulasztotta a valódi szakértőkkel, tapasztalatokkal rendelkezőkkel való érdemi egyeztetést.
Ettől még a jövő mindenképpen a digitális megoldásoké, de ezeket így bevezetni súlyos hiba.
A történelem megismétli önmagát: az ügyfélkapu kapcsán halasztásra volt szükség 2006-ban, később ösztönzők és adókedvezmények mellett tették azt kötelezővé, több lépésben.
Az MKOE honlapján részletes leírás található meg a fentiekről és videó is készült a kialakult helyzetről.
Ruszin Zsolt
MKOE alelnök
Kiadó: Magyar Könyvelők Országos Egyesülete
https://mti.hu/nemzeti-kozlemenytar/2024/10/10/tiltakozas-az-ugyfelkapu-januari-kotelezo-bevezetese-ellen
Budapest, 2024. október 10., csütörtök - Az Adótanácsadók Egyesülete határozottan tiltakozik az Ügyfélkapu+ 2025. január 16-tól történő kötelező bevezetése ellen. Legalább fél év halasztás szükséges, mert a könyvelők, adótanácsadók, valamint mikró- és kisvállalkozás ügyfeleik az előző év zárlati munkájuk csúcs időszakában erre nem lesznek kellően felkészülve. Mint szakmánk elkötelezett képviselői javaslatunkat megküldtük a kormányzati szerveknek.
Az Adótanácsadók Egyesülete határozottan tiltakozik az Ügyfélkapu+ 2025. január 16-tól történő kötelező bevezetése ellen. Az új rendszer bevezetése jelentős terhet ró a könyvelőkre, adótanácsadókra, valamint ügyfeleikre a mikro- és kisvállalkozásokra, akik nincsenek felkészülve a változásra.
Az év eleje hagyományosan a legforgalmasabb időszak a szakmában, mivel az elő év zárásával kapcsolatos feladatok jelentős többletmunkát igényelnek. Az Ügyfélkapu+ kötelező bevezetése ebben az időszakban további megterhelést jelentene, ami veszélyezteti a zökkenőmentes átállást és a szolgáltatások minőségét.
Az Adótanácsadók Egyesülete javasolja a DAP törvényben előírt januári kötelező bevezetési határidő módosítását legalább fél évvel, hogy az érintettek megfelelően fel tudjanak készülni az új rendszer használatára. Az átállás sikeres végrehajtása érdekében elengedhetetlen a megfelelő felkészülési idő biztosítása.
Az Egyesület tzdatában van, hogy az Ügyfélkapu+ bevezetésének célja az informatikai biztonság növelése és a felhasználói adatok védelme. Azonban a jelenlegi határidő túl szoros, és nem veszi figyelembe a szakma és a vállalkozások valós helyzetét.
Az Adótanácsadók Egyesülete továbbra is elkötelezett a szakma érdekeinek védelme mellett, és kész együttműködni a kormányzati szervekkel egy reális és megvalósítható átállási ütemterv kidolgozása érdekében, ezért javaslatainkat eljuttattuk az illetékes szervezetek felé is.
Kapcsolat: Adótanácsadók Egyesülete; Email: adokamara@adokamara.hu ; Telefon: +36 30 682 0995
Kiadó: Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesülete