ÁNYK és az Ügyfélkapu+ valamint a képviselet bejelentése

Sokan ismerjük az egyszerűen ÁNYK rövidítéssel illetett Általános Nyomtatványkitöltő keretprogramot, amelyet a Java-alapú nyomtatványokhoz használtunk elsősorban az NAV felé küldendő, adózással kapcsolatos dokumentumok, adóbevallások kitöltéséhez és beküldéséhez. Ennél a keretprogram és az elérhető űrlapok köre azonban sokkal többre hivatott – napjainkban is. Az ÁNYK az AbevJava továbbfejlesztett változataként jelenleg is használható, most éppen a 2024.11.06-a verzió, 3.35.0 verziószámmal (innen letölthető).

Talán nem ismeretlen előttünk, hogy az űrlap alapú nyomtatványok kitöltésének lehetősége – számos ügycsoportban – mostanra webes felületre költözött. Mint ahogyan az eSZJA felületen (https://eszja.nav.gov.hu/) a Személyi jövedelemadó bevallás elkészíthető, úgy az űrlap alapú nyomtatványok jelentős része mára az ONYA webes felületén az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (https://onya.nav.gov.hu/) kitölthető és beküldhető. Természetesen az ePapír (https://epapir.gov.hu/) és az iFORM űrlapok (https://magyarorszag.hu/szuf_fooldal) is elérhetőek csakúgy mint például a Rendőrség ún. inNOVA ügyintézési portálja (https://ugyintezes.police.hu/).

Mostanra azonban többségünk igényelt Ügyfélkapu+ azonosítási módot, vagy regisztrált a DÁP mobilalkalmazásban, így az ÁNYK felületén a korábbi, felhasználónév és jelszó párossal biztosított bejelentkezési mód, űrlap beküldés már nem működik. Sokan azonban még mindig az ÁNYK-t használják különféle okokból, így Őket ez hátrányosan érintheti. Lássuk mit tehetünk:

Az ÁNYK keretprogramot és szükség szerint a JAVA-t frissítsük a legújabb verzióra, majd a <Szerviz> menü <Beállítások> menüpontból elérhető felület <Működés> lapfülön a Felhasználói azonosításnál válasszuk az Ügyfélkapu+ kétfaktoros hitelesítés használatával lehetőséget. A későbbiekben a nyomtatvány beküldése során felhasználónév és jelszó megadása után kérni fogja a keretprogram az Ügyfélkapu+ azonosításhoz használt (2FA) authentikátor által generált azonosító kódot is.

Jó hír a DÁP mobilalkalmazásra regisztrálóknak, hogy a 2025. december 31-ig tartó átmeneti időszakban mind az emelt szintű kétfaktoros azonosítást biztosító ügyfélkapus azonosítás, mind az eAzonosítási szolgáltatás elérhető – mintegy párhuzamosan. (Erről korábban már írtam.)

Az felhasználónév és jelszó páros szenzitív adat, az általuk elérendő szolgáltatások védelme megkívánja a fokozott biztonságot, ezáltal emelt szintű kétfaktoros hitelesítést. Ez azonban egyes, rugalmasság mentén kialakult munkafolyamatokat hátrányosan érinthet, így azokra új, korszerű és biztonságos megoldást kell keresni. Amíg eddig nevünkben mások eljárhattak a korábbi ügyfélkapus hitelesítéssel (felhasználónevünk és jelszavunk birtokában), addig a kétfaktoros hitelesítéssel ez már nem ilyen egyszerű.

Könyvelőknél, adótanácsadóknál merülhet fel talán leggyakrabban a képviselet szükségessége, ahol természetesen nem a jogosultságunkat adjuk át, hanem egyfajta meghatalmazást adunk ügyeink intézésére. Erre mind az ONYA webes felülete, mind az ÁNYK keretprogramból elérhető nyomtatvány lehetőséget biztosít.

Érdemes áttekinteni például az UJEGYKE „Egységes képviseleti adatlap a NAV-nál intézhető ügyekben az állandó képviselet bejelentéséhez” nyomtatványt, amelynek Jogosultsági mátrix-a, ügycsoportonkénti leírása és a jogcímek leírása is elérhető a NAV UJEGYKE nyomtatvány weboldalán.

Az Ügyfélkapu+ és a Digitális Állampolgárság program sok területen hoz változást, de higgyük el, az átmenetileg ismeretlen terep leküzdése után a nap végén mégiscsak a mi biztonságunkat szolgálják az emelt szintű azonosítási módok.

Ezek megismerésében, és személyre szabott, egyedi igényeik, preferenciáik szerinti online vagy offline, számítógépes vagy mobil szoftverkörnyezet kialakításában tudom segíteni a digitális tér biztonságára nyitott vállalkozókat és ügyfeleiket!