Elektronikus aláírás és hitelesítés – avagy élet az AVDH után

Immáron két hónapja annak hogy kivezették az Ügyféli Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés (AVDH) szolgáltatást. Sokan éltek ezzel az Ügyfélkapus (KAÜ) azonosítás útján elérhető hitelesítési móddal, ismerkedtek a digitális ügyintézéssel, és intézték egyes ügyeiket az online térben. Így, két hónap elteltével egyre többen ütköznek az AVDH szolgáltatás oldalára bejelentkezve abba a tájékoztató üzenetbe, hogy a szolgáltatás megszűnt, és már csak integrált folyamatok részeként érhető el, és így is csupán 2025. október 31-ig.

Az Ügyintézői Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés, rövid nevén AVDH-DHSZ hitelesítési szolgáltatás változatlanul rendelkezésre áll a csatlakozott SZEÜSZ szervezetek ügyintézői számára szakrendszereik útján. (ez magánszemélyként aláírandó dokumentumaik tekintetében nem releváns)

Tekintsük át példálózó jelleggel, néhány tipikus módszert bemutatva, hogy – azoknak, akikben űr keletkezett az AVDH kivezetésével, – milyen irányba érdemes indulniuk, hogy ügyeiket online, és legfőképpen hitelesen intézhessék. Értelemszerűen itt is a magáncélú aláírásokkal előállított (magán)okiratokra, teljes bizonyító erejű magánokiratokra helyezzük a hangsúlyt, hiszen az üzleti-, hivatali aláírási célú (szervezeti) aláírások külön kategóriát alkotnak. Ennek megfelelően az egyes céges-, és közigazgatási környezetben használt ügyviteli rendszerek aláírási folyamatait nem tárgyaljuk, ez azonban nem zárja ki azt, hogy munkavállalóként a munkáltatónkat személyünkhöz kötődő aláírásunkkal ellátott magánokiratban szólítsuk meg. Annak tehát aki rendelkezik üzleti-, hivatali aláírási célú (szervezeti) tanúsítvánnyal, érdemes kiemelt figyelmet fordítania az aláírási célok és módok, így eszközök elhatárolására, mondhatni „Mit-mivel írhatunk alá?” alapon!

eSzemélyi okmányban tárolt aláírási célú tanúsítvány

Ezt az aláírási módot az elektronikus személyazonosító igazolvány bevezetése hozta magával, és – személyes véleményem – szerint nem ért el rendkívüli népszerűséget, vélhetően eszközfüggősége miatt. Kezdetben kizárólag kártyaolvasó eszköz használatával nyílt módunk dokumentumokat aláírni, és kizárólag ún. asztali környezetben, hiszen mobileszközökkel nem működött a dolog. Mára vannak alternatívák a kártyoalvasóra (pl. eSzemélyM), és a mobilkörnyezetben történő aláírásra (pl. GoodID), így könnyedén írhatunk alá eSzemélyi okmánnyal, azonban ez is kivezetés alatt áll a DÁP bevezetésével összhangban. 2024. szeptembertől már nem igényelhetünk új tanúsítványt az okmányba, azonban az érvényes tanúsítványok lejáratukig használhatóak maradnak.

Az eSzemélyi okmánnyal aláírás első és professzionális alternatívája a Kormányzati Elektronikus Aláíró és Aláírás-ellenőrző Szoftver, azaz a KEAASZ alkalmazás, amelyben eSzemélyi kliens keretprogram és kártyaolvasó eszköz – vagy eSzemélyiM online kapcsolat) útján írhatunk alá elektronikusan.

Kormányzati Elektronikus Aláíró és Aláírás-ellenőrző Szoftver és eSzemélyi Kliens keretprogram együttes használata

Az eSzemélyi okmányhoz egy másik kiváló, és gyakorlatias megoldás a sokak által használt Adobe Reader – *.pdf olvasó – alkalmazásban a tanúsítvány használatával történő aláírás. Itt fontosnak tartom megjegyezni, hogy ez nem azonos a kézírás képi megjelenésének dokumentumon történő elhelyezésével, hiszen az elvárt joghatás kiváltásához tanúsítvány használata szükséges, amely lehet az eSzemélyi okmányban tárolt tanúsítvány, vagy bármely más szoftveres vagy eszközös tanúsítvány is.

Digitális aláírás tanúsítvány használatával
Digitális aláírás képi megjelenése a dokumentumon

Az eSzemélyi okmánnyal aláírhatunk szerkeszthető Microsoft Office dokumentumokat, elektronikus leveleket is. A dokumentum véglegesítése után, a Digitális aláírás hozzáadásával a dokumentumot elektronikusan aláírva azon nem jelenik meg alárás képi megjelenése vagy erre utaló bélyegező, azonban az aláírt dokumentum tartalmazza a tanúsítvány jogosultja általi aláírás és időbélyegzés adatait, valamint megjeleníti annak érvényességét.

Microsoft dokumentum elektronikus aláírása

Az eSzemélyi okmányunk adattartalma és a tárolt aláírási célú tanúsítvány kezelhető továbbá pl. a GoodID mobilalkalmazásban is. Amellett, hogy itt hitelesített formában tárolhatjuk az okmányaink adatait, a tanúsítvány használatával dokumentumokat is aláírhatunk mobilkörnyezetben – NFC képes mobilkészülékkel.

Aláírás GoodID alkalmazásban mobilkészüléken

Digitális Állampolgárság DÁP keretprogram

A fentiekben résztelezett eSzemélyi okmányban tárolt aláírási célú tanúsítvány utódja a DÁP mobilalkalmazásban – és csakis ott – használható eAláírás szolgáltatás! Arra alkalmas mobilkészülékünkön a DÁP-profilhoz társított tanúsítvány használatával minősített elektronikus aláírás hozható létre dokumentumainkon.

Hazai Bizalmi szolgáltatók által biztosított aláírási célú tanúsítványok

Bizalmi szolgáltatók által biztosított aláírási célú tanúsítvány alkalmazásával pl. ingyenesen a Netlock.com oldalról igényelve webes, mobilapp, vagy alkalmazás alapon, vagy a NISZ Zrt., Netlock.hu, Microsec szoftveres, vagy QSCD tanúsítványaival BALE eszközzel írhatunk alá – egyedi preferenciák szerint igényelhető tanúsítvánnyal! A hazai bizalmi szolgáltatók NMHH által vezetett nyilvántartása itt érhető el: https://esign.nmhh.hu/bszny/

Európai Uniós Bizalmi szolgáltatók által biztosított aláírási célú tanúsítványok

Az eIDAS rendeletnek megfelelő EU-s bizalmi szolgáltatók külföldi tanúsítványaival – azok hazai megfelelőségére tekintettel – ugyanúgy aláírhatunk dokumentumokat elektronikusan, mint a hazai szolgáltatók tanúsítványaival. Az EU-s bizalmi szolgáltatók körében itt tájékozódhatunk: https://eidas.ec.europa.eu/efda/trust-services/browse/eidas/tls

Az Ügyféli Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés (AVDH) más szolgáltatásokba integráltan

Az AVDH hitelesítési szolgáltatás 2025. január 01-től már csak integráltan, egyes online alkalmazások és űrlapok benyújtási folyamatában érhető el 2025. október 31-ig a DÁP Tv. értelmében, DÁP keretalkalmazás útján bejelentkezve, vagy emelt szintű kétfaktoros azonosítást biztosító ügyfélkapus bejelentkezés után. (pl. InNOVA, eHR-FORM, ePapír… rendszerekben)

Az inNOVA portálon számos rendőrségi érintettségű ügy intézhető, és számos beadvány állítható elő. A szolgáltatás a beadvány témájának, jellegének megfelelő űrlapmezők kitöltésével segíti a relevás adatok rögzítését, esetleges előzményi ügyhöz kapcsolását, nyilatkozatok megtételét, dokumentumok beküldését.

Az inNOva portálon számos rendőrségi ügy intézhető, beadvány továbbítható

eSzemélyügyi (eHR) rendszerben felülhitelesíthetünk, és továbbíthatunk elektronikus beadványokat – elsősorban a közigazgatásban foglalkoztatottként – munkáltatónk felé. A beküldés folyamatában a dokumentum AVDH felülhitelesítése konténerbe rendezve megtörténik, a személyügyi űrlap felülbélyegzése mellett annak mellékleteként az eredeti, csatolt dokumentum, és a hitelesítés szolgáltatói igazolása megtekinthető, a beküldő számára Értesítési tárhelyén, az űrlapon jelzett címzett szerv részére SZEÜSZ útján kézbesítve hozzáférhető, érkeztethető, iktatható.

eSzemélyügyi (eHR-FORM) rendszerben továbbított dokumentum és annak csatolt mellékletei

Az ePapír rendszerben szintén felülhitelesíthetünk, és továbbíthatunk elektronikus beadványokat számtalan közigazgatási szerv és szolgáltató felé. A témacsoport, az ügytípus és a címzett meghatározása után az űrlap (levél mező) kitöltendő, majd a kívánt dokumentun csatolható. A csatolt dokumentum AVDH hitelesítése a dokumentum feltöltése után annak sorában végrehajtható. (FIGYELEM! A hitelesített dokumentum letölthető – azonban a Pp. módosítása értelmében annak önálló joghatása a beküldés folyamatának megszakítása esetén, önállóan felhasználva kétséges).

Az űrlap részletes kitöltése, a dokumentumok csatolása és – soronként – hitelesítése után a beküldés véglegesíthető, a beküldött dokumentum tartalmazza az AVDH felülhitelesített dokumentumot mellékletként. A beküldő számára Értesítési tárhelyén, az űrlapon jelzett címzett szerv részére SZEÜSZ útján kézbesítve hozzáférhető, érkeztethető, iktatható.

ePapír űrlap kitöltése
ePapír űrlaphoz csatolt dokumentumok hitelesítése

Mindezek mellett fontosnak tartom megjegyezni, hogy a közigazgatási szervek által kiadmányozott dokumentumok ügyfél általi felülhitelesítése nem minden esetben biztosított, így egyes adatkérő űrlapok, szerződések, eredeti-, közigazgatási szerv által aláírt példányának utólagos aláírása némely módszerek esetén meghiúsul. Egyes közigazgatási szervek által hitelesített vagy minősített aláírást tartalmazó dokumentumok – jelenleg – nem írhatóak alá (utólag) DÁP vagy ADOBE Reader alkalmazásban, azonban azok integráltan felülhitelesítése, konténerezése, KEAASZ és GoodID, Netlock eSign aláírása tapasztalataim szerint biztosított. Ez fordítva nem igaz azonban, hiszen bármely magánszemélyhez kötődő, aláírási célú tanúsítvánnyal aláírt, vagy hitelesített dokumentumot a címzett közigazgatási szervek képesek a hitelességük megőrzésével érkeztetni, iktatni, szükéség szerint ügyviteli rendszereikben felülhitelesíteni, pótlapon aláírva/konténerbe rendezve kiadmányozni.

Arra bíztatok mindenkit, hogy mind a közigazgatási szervek, mind a szolgáltatók érintettségében bátran intézzük ügyeinket online, és ha egy-egy kivételes esetben a befogadása nehézségekbe ütközik, ez ne törje le lelkesedésünet, hiszen minden újszerű technológiai megoldás, gyakorlat bevezetése küzd kezdeti nehézségekkel! Legyünk nyitottak, és intézzük ügyeinket a digitális térben, a hitelesség jegyében!

A fenti, érintőlegesen leírt aláírási módszerekről részletes információk elérhetőek a korábbi blog bejegyzéseimben, de igény szerint szolgáltatásaimmal is állok az érdeklődők szíves rendelkezésére! Keressetek bizalommal!