Sokat tettünk az első héten és a második héten is az online biztonságunkért a 21+1 napos online kihívásban, de ne elégedjünk meg az alapokkal. A harmadik héten és az utolsó napon az alábbi témaköröket érintettük.
A Mentor Program keretében sokakat támogattam sajátos informatikai környezete és online identitása védelmének felépítésében, azonban nem mindenki engedheti meg magának, hogy személyre szabott szolgáltatást vegyen igénybe, így – mintegy gondolatébresztő, alapozó jelleggel – életre hívtam a „tavaszi online nagytakarítás” jegyében a Password days 2025. – avagy A nagy jelszó kihívás címmel itt a weboldalamon és Facebook oldalamon is követhető 21+1 napos programot, amelyben lépésről lépésre felépítjük eszközeink és felhasználói fiókjaink védelmét, jelszót cserélünk, új védelmi szinteket építünk be…

Kérlek – amennyiben számodra az online térben is fontos a biztonság – a jövőben is kövess a Facebookon, és kövesd weboldalam legfrissebb tartalmait! Ha szükséged van gyakorlatorientált, közérthető segítségre, ne habozz, keress bizalommal! Építsük fel a digitális élettered biztonságát!
A Password days 2025. -avagy A nagy jelszó kihívás a végéhez ért, de az awareness, a tudatosság mindig aktuális feladatunk! Íme a harmadik hét és az utolsó +1 nap összefoglalója, hogy Te se maradj le semmiről:
XV. nap: 2025. március 31. hétfő – ✅ Előfizetések, licenszek

A digitalizáció exponenciálisan gyorsul, így nem meglepő, hogy egyre több online szolgáltatást veszünk igénybe. A klasszikus értelemben vett rezsi kiadások mellett megjelent a ℹ️ digitális rezsi is, amely az előfizetéses szolgáltatások, szoftvereink havi-, vagy éves díjaként lassan meghaladják a hagyományos rezsi kiadásainkat. Noha számos szoftver elérhető ⚠️ ún. Lifetime – azaz élethosszig tartó – változatban is, egyre elterjedtebb, hogy ⚠️ felhőszolgáltatásokkal kombináltan, előfizetéses modell részeként használhatunk szoftvereket, amelyek így több funkciót, magasabb felhasználói élményt, immáron AI vagy LLM (~mesterséges intelligencia) integrációt is tartalmazhatnak.
👀 Nézzük erre példaként a sokak által ismert és használt Microsoft Office programcsomagot. Az Office programcsomag adott LTSC kiadása (pl. Microsoft Office Professional Plus 2024 HUN) megvásárolható egyszeri díjért, és a meghatározott időtartamra biztosított támogatás alatt és után élethosszig használható. Ezzel szemben az Office 365 előfizetés egyszemélyes-, vagy családi verzióban havi-, vagy kedvezőbb éves díj fejében akár öt eszköz egyidejű használata mellett, legalább 1 TB felhőtárhellyel, integrált AI funkciókkal (Copilot), és további online szolgáltatásokkal igénybe vehető az előfizetés időtartamában. Eldönthetjük, hogy az egyszeri kiadás, vagy a rendszeres kiadás fejében elérhető bővített szolgáltatáscsomag a megfelelő számunkra.
Bármelyik alternatíva mellett köteleződünk el, a jogosultságunkat valamilyen tanúsítvánnyal, licenszkulccsal, hardverkulccsal vagy online fiókunkkal tudjuk igazolni. A lifetime verziók esetében különös gondossággal érdemes a megvásárolt kulcsokat megőriznünk, hiszen az 🔗 e-mailben kapott, letöltött licenszkulcsok könnyen a feledés homályába vesznek. 💾 Tároljuk ezeket jelszószéfünkben, és/vagy védett adathordozónkon biztonságos helyen, s védjük azokat mind az online, mind a fizikai térben egyaránt. 🔑 Ellenőrizzük licenszeink érvényességét rendszeres időközönként, és szükség szerint intézkedjünk azok megújításáról adataink és fiókjaink megőrzése érdekében.
📌 Az előfizetéseinkhez tartozó felhasználói fiókjaink védelméről gondoskodjunk – a kezelt adatok körével arányos – erős, legalább kétfaktoros hitelesítéssel, amely bejelentkezési adataink jelszószéfünkben tárolhatók.
Amellett, hogy csakis jogtiszta, és megbízható forrásból származó alkalmazásokat érdemes futtatnunk eszközeinken, érdemes azok 📌 naprakészen tartásáról gondoskodnunk. A neves, nagy múltú fejlesztők alkalmazásai általában megbízhatóbbak, és támogatottságuk is hosszú időre garantált. ❌ A torrentről beszerzett és különféle módszerekkel ingyenessé tett alkalmazások gyakran a sérülékenységek, adatszivárgások alapjai – kerüljük ezeket.
⚠️ A hardverösszetevők mellett a szoftverek is rendelkeznek sérülékenységgel, amelyet a fejlesztők biztonsági frissítésekkel orvosolnak. 🎯 Kövessük figyelemmel a frissítéseket, és telepítsük azokat meggyőződésünk szerint azok megjelenésekor automatikusan, vagy némi kivárással manuálisan.
ℹ️ Ne feledjük, hogy szoftvereinkkel adatainkat, dokumentumainkat, emlékeinket kezeljük, amelyek biztonsága jórészt az azt kezelő informatikai környezet biztonságán múlik. Mérlegeljük, mekkora befektetést ér meg számunkra a biztonság és a hatékonyság, és mekkora kár érhet bennünket az adataink elvesztése esetén.
XVI. nap: 2025. április 1. kedd – ✅ Mesterséges intelligencia

ℹ️ A mesterséges intelligencia napjaink talán egyik leggyorsabban fejlődő technológiája. A fejlődés soha nem látott ütemben zajlik, és nemigen tudjuk megjósolni – még rövid távon sem – a várható kifutását. Mint minden ember által létrehozott eszköznek, ennek is ❎ megvannak a maga „gyermekbetegségei”. Nem szabad elfelejtenünk, hogy az AI asszisztensek csupán ✅ hatékonyabbá, ✅ egyszerűbbé, ✅ gyorsabbá tehetik munkánkat, de ❌ semmiképpen sem helyettesíthetik az emberi tudást. Talán ismert a nagy nyelvi modellek hallucinációja, vagy az generált képeken található hibák sokasága. A technológia fejlődik, de távolról sincs még készen. Használjuk körültekintően, és kísérletezzünk, ismerkedjünk vele bátran. 👀
⚠️ A Generatív AI asszisztensek, nyelvi modellek (LLM) valójában nem keresőmotorok. Vitathatatlanul az általuk ismert környezet tudását hordozzák, de azt nem abban a formában, és nem azzal a tényszerűséggel kapjuk vissza ahogyan a Google-től, Bing-től egy keresés során megszoktuk. Ráadásul a működése sokkal ☢️ energia és erőforrásigényesebb mint egy egyszerű keresésé, így ne feledjük az alapvetést, miszerint 📌 ami mindenre jó, az semmire sem igazán, így használjunk keresésére keresőt, tevékenységünk támogatására pedig AI asszisztenst vagy valamelyik nyelvi modellt. 💬 Írassunk vele vázlatot dolgozatainkhoz, kérjünk kreatív tartalmakat – meglátjuk akár az 👥 áprilisi tréfa kitervelésében is segítségünkre lehet! 😉
Erőforrásigényükből fakadóan a legritkább esetben futnak lokálisan a saját eszközeinken. Általánosan 📌 on-demand, mintegy felhőszolgáltatásként – online – elérhetőek, így az adataink feldolgozása is egy távoli szerveren zajlik. ⚠️ Érdemes körültekintőnek lennünk a feltöltött adatokat, bevitt szöveg tartalmát illetően, hiszen nem egyszer előfordult már, hogy adatainkat további gépitanulás, deeplearning érdekében hozzájárulásunk nélkül felhasználták. 👀 Olvassuk el a szolgáltató ÁSZF-jét, és annak függvényében döntsünk az adott szolgáltatás használatáról.
❎ Az érzékeny, üzleti adatok feldolgozását semmiképpen sem javaslom online LLM rendszerekre bízni. Ha mégis úgy gondoljuk, hogy akkora mértékben segítené a mindennapjainkat, ⚠️ érdemes elgondolkodnunk 📌 on-premise, saját eszközeinken futó AI és LLM modellek telepítéséről. Költséges, és erőforrásigényes – de a biztonság sosem volt ingyen.
Bárhogy is döntünk, a jövő ebbe az irányba halad, így feltétlenül érdemes ismerkednünk ezekkel a szolgáltatásokkal. 📌 A felhasználói fiókjainkat védjük erős, többfaktoros hitelesítéssel, jelszavainkat tároljuk jelszószéfünkben, és adatvagyonunkkal gazdálkodjunk körültekintően. A modern társadalomban az 💰 adat az új arany – és ez az AI rendszerek tanulása kapcsán fokozottan igaz!
ℹ️ Ne feledjünk, akármennyire is hatékonynak tűnik, még nem tökéletes a Generatív AI rendszerek működése, így az emberi intelligencia kihagyása jelentős hibafaktort keletkeztet! Tekintsünk rá úgy, mint egy támogató rendszerre, de ne várjunk tőle kész eredményt.
XVII. nap: 2025. április 2. szerda – ✅ Streaming szolgáltatók

A technológia fejlődésével, az internet sávszélességének növekedésével, életünk digitalizációjával együtt a tartalomfogyasztási szokásaink is megváltoztak. 👀 Régen bekapcsoltuk a rádiót, leültünk a TV elé, és figyelmünk arra összpontosult, amit a szolgáltató az aktuális műsoridőben éppen sugározott – igaz, választhattunk néhány csatorna közül. Mindez napjainkra megváltozott. A televíziót egyre kevesebben használják TV-nézésre, ellenben remekül teret enged az 💬 online tartalomfogyasztásnak, legyen az Netflix, HBO Max, Youtube, Spotify… – a választás lehetősége közel végtelen.
📣 A rádióadások helyett az online zeneszolgáltatások és a podcast csatornák virágkorukat élik. Az így szerzett ⚠️ információk hitelességét azonban itt sem szabad a tényszerűség megbízhatóságával kezelnünk. Ez igaz az influenszerek által gyártott videós tartalmakra, vlogokra is csakúgy mint az oly’ elterjedt short videókra is.
💵 A tartalomfogyasztás sincs ingyen. Az ingyenes, regisztrációhoz kötött tartalmak különféle korlátozásokkal vagy reklámokkal bővítetten érhetők el, így a kedvelt streaming szolgáltatásunk esetében érdemes elgondolkodnunk az előfizetéses modell igénybevételéről is.
Az előfizetéshez többnyire online fizetés társul. 🔒 A regisztrációnkat védjük erős, kétfaktoros hitelesítéssel, bejelentkezési adatainkat 💾 mentsük jelszószéfünkbe. Az online fizetésekhez használjunk egyszer használatos, vagy virtuális kártyát, és lehetőleg elkülönített alszámlát, esetleg finetech szolgáltatást. Védjük kártyaadatainkat is a tranzakciók során, legyünk körültekintőek.
📌 Időről időre vizsgáljuk felül az alkalmazásengedélyeket. Számtalan streaming szolgáltató mobilalkalmazását használjuk mobileszközeinken, így a megbízhatóság szemszögéből is érdemes vizsgálnunk, melyik szolgáltatót választjuk.
ℹ️ A bárhol-bármikor-bármit hármasság sokaknál függőséghez vezet – hasonlóan a közösségi oldalakhoz. Figyeljünk tartalomfogyasztási szokásainkat, kísérjük figyelemmel gyermekeink online térben, játékplatformokon töltött életét, s szükség szerint korlátozzuk a virtuálisan eltöltött időt. Az offline világ mégiscsak valódibb… 😉
Külföldi tartalmak fogyasztása esetén előbb-utóbb találkozunk azzal a problémával, hogy hazai lokációval egyes külföldi tartalmak (vagy külföldön hazai tartalmak) nem érhetők el. 🎯 A VPN szolgáltatások erre remek megoldást kínálnak, amely a biztonság mellett lehetővé teszi, hogy látszólagos tartózkodási helyünket egy általunk választott országhoz kössük, így az ottani szerver igénybevételével máris kibővülnek lehetőségeink.
Hogy is szólt Heineken reklám? – Fogyaszd felelősséggel! 👍
XVIII. nap: 2025. április 3. csütörtök – ✅ Online piacterek

A kibertér kényelme a vásárlási szokásainkra is kiterjedt, egyre gyakrabban élünk ezzel a lehetőséggel. ℹ️ Az online piacterek, ún. aggregátorok belföldi és külföldi kereskedők számára biztosítanak kereskedelmi platformot, ahol a vásárló a terméket kiválaszthatja a leírás, az ár és az értékelés alapján, ideértve a kereskedő értékelését is. 💬 Az eBay, Amazon, Temu, eMAG, Foodora, Wolt, Munch talán ismerősen cseng, méltán elterjedtek a kedvező áraik és kényelmük, gyorsaságuk miatt.
📌 A külföldi piacterek közismert előnye, hogy áraikkal a hazai piac nemigen tudja felvenni a versenyt. Igaz, ez a minőségről nem mindig mondható el, de vannak olyan termékkategóriák, ahol ez kevésbé szempont. Gondoljunk csak egy papírpohárra, konyhai segédeszközre, egérpadra, esetleg töltőkábelre… – értékük és funkcionalitásuk talán megérhet ekkora kockázatot. A megrendelés előtt érdemes mérlegelnünk a tengeren túlról érkező szállítmányok ökológiai lábnyomát is. ✅ Vannak azonban olyan eszközök, kiegészítők, amelyek a hazai piacon nem ismertek, így egyetlen beszerzési forrást jelenthet a határon átnyúló online kereskedelem.
Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a hazai fizetési szolgáltatók által ⚠️ a fizetési tranzakciók során biztosított többfaktoros, erős ügyfélhitelesítés az Európai Unión kívül nem kötelező, így a PSD2 európai uniós irányelv nem minden esetben jelent védelmet számunkra. Fokozott jelentőséggel bír tehát, hogy az online fizetések során virtuális-, akár egyszerhasználatos bankkártyát, esetleg elkülönített alszámlát használjunk. Jó tudni, hogy bankkártyánk elvesztése esetén csak az EU-s tranzakciók során véd az erős ügyfélhitelesítés, távoli országokat érintő tranzakcióink a megerősítésünk nélkül is teljesülnek. ‼️
A hazai piacterek egyik legismertebb szereplői az élelmiszerek és készételek kiszállítását biztosító vállalatok. 👍 Kényelmes egy fárasztó munkanap végén egy esti kiszállítási időpontban otthonunkban átvenni az előzetesen megrendelt termékeket, s méginkább kényelmes, ha készételt rendelünk. Számtalan étteremből, gyorsétteremből rendelhetünk azonnali szállítással, azon melegében készételt, amely akár 15-20 perc alatt is otthonunkba érkezhet. Ezek többségénél szintén nem az étteremmel vagyunk kapcsolatban, hanem a kiszállítást végző vállalattal, futárral. ℹ️ Érdemes észben tartanunk, hogy a kiszállítás – mint szolgáltatás – minősége nem írható közvetlenül az étterem számlájára, és ez fordítva is igaz. Gondoljunk erre, amikor értékelést adunk az étterem vagy a futárcég weboldalán.
📌 Kezeljük a felhasználói fiókjainkat körültekintően, védjük erős, kétfaktoros hitelesítéssel, mentsük bejelentkezési adatainkat jelszószéfünkbe. A termék és a kereskedő kiválasztása során legyünk körültekintőek, kalkuláljunk előre a szállítás várható költségével is. ⚠️ Ami túl szép ahhoz hogy igaz legyen, valószínűleg nem az. Elérhetőek egyes termékek kedvező árakon, de csodák nincsenek. 📌Adatainkat csak a szükséges, minimális mértékben szolgáltassuk ki. A fizetési tranzakciók során legyünk elővigyázatosak, használjunk virtuális bankkártyát, fizessünk finetech pénzügyi szolgáltatás útján, kezeljük az online fizetésre használt forrásainkat elkülönítetten.
ℹ️ Éljünk a lehetőséggel, de gondoljunk a várakozásainkkal ellentétes forgatókönyvre is. A megrendelt termékek visszaküldése számtalan esetben biztosított, de ha jogi útra terelnénk a dolgot, a nemzetközi vizeken nehezebb dolgunk akad.
Ha megtehetjük 👀 válasszunk hazai terméket, hazai forrásból, azonban 🎯 nem kell félnünk a határon átnyúló tranzakcióktól sem – amennyiben kellő körültekintéssel, óvatossággal vizsgáljuk a lehetőségeinket.
XIX. nap: 2025. április 4. péntek – ✅ Webshopok, webáruházak

ℹ️ A webshopok és webáruházak számos hasonlóságot mutatnak az online piacterekkel, azonban itt ✅ közvetlenül a kereskedővel állunk jogviszonyban. Első lépésként a szempontjainknak megfelelő 📌 webáruház kiválasztása szükséges, amely történhet ár alapján, elköteleződésünk szerint, vagy akár a termék egyedisége esetén a forgalmazó kizárólagosságára tekintettel. Az árak összehasonlítását végző keresők jó szolgálatot tehetnek az árak feltérképezésében.
📌 Ha megvan a kiválasztott termék, érdemes annak leírását, értékelését áttekinteni. A forgalmazó hátteréről a weboldal számos információt szolgáltat, de az értékelések is jó támpontot jelenthetnek. ⚠️ Az értékelésekkel érdemes kritikusnak lennünk, napjainkban már tömegesen állíthatunk elő könnyedén pozitív értékelést – és egyre kevésbé feltűnő, hogy nem humánerő fogalmazta azokat. ✅ Keressük mindig az egyedit – a sablonos megfogalmazás, az idilli-, korlátozott profil keltsen gyanút.
ℹ️ Ha elköteleztük magunkat a kereskedő mellett – többségében – választhatunk egyszeri vásárlás és felhasználói fiók regisztrációja között. Regisztráció során elégséges a feltétlenül szükséges adatokat megadnunk. Nem okvetlenül szükséges minden kérdőívet kitölteni, hírlevélre feliratkozni azért a bizonyos 5% kedvezményért, vagy szerencsekerékért cserébe.
Ha mégis a regisztráció mellett döntünk, azt tegyük 🔒 biztonságosan. Itt is igaz, hogy erős, kétfaktoros hitelesítéssel érdemes védeni felhasználói fiókunkat, amelynek bejelentkezési adatait a jelszószéfünkben tárolhatjuk. 💵 A fizetési adatok megadásánál, a fizetési műveletek során érdemes elővigyázatosnak lennünk, a korábban megismert előzetes védelmi gyakorlatot követnünk.
📌 A vásárlás bizonylatait a regisztrációtól függetlenül érdemes archiválnunk, későbbre megőriznünk. A számla, jótállási jegy egyre gyakrabban érkezik elektronikus levélben, de elérhető a kereskedő online rendszerében is. Utóbbira ne bízzuk bizonylatainkat kizárólagosan – mentsük, archiváljuk körültekintően.
ℹ️ Az online vásárlás kényelme és biztonsága ma már nem kuriózum, de szükséges hozzá némi elővigyázatosság, hogy az esetenként előforduló etikátlan, jogsértő gyakorlat ne okozhassunk számunkra jelentős kárt. Bízzunk a nagy, közismert szolgáltatókban, és vizsgáljuk meg a számunkra ismeretlen forgalmazók által kínált opciókat is. Érdemes keresgélnünk – elvégre otthonról kényelmesen tehetjük meg!
XX. nap: 2025. április 5. szombat – ✅ Hűségkártyák, hűségprogramok

⚠️ Szögezzük le: a hűségprogramok az adataink megszerzését célozzák, nem afféle kereskedői kedvesség által motiváltan jöttek létre. A kereskedelem profitorientált, a legfőbb cél a haszon, aminek egyik eszköze a marketing, az pedig a célközönség adataira és vásárlói szokásaira, érdeklődési körére épül.
Gondolkodjunk el azon, hogy 💬 azért az 5%-nyi kuponért cserébe valóban érdemes adatainkat kiszolgáltatnunk, mobilalkalmazást telepítenünk, e-mail címünket kiadva hírlevélre feliratkoznunk? ❎ Ha ugyanezt az áruházban papíron, egy űrlap kitöltésével kellene átadnunk valakinek, akkor is megtennénk?
📌 Legyen vezérelvünk a minimális adatmegosztás elve. Nem afféle „alusisakos” meggyőződésből, mindinkább józanész és awareness vezérelt racionalitás mentén. ℹ️ Mint korábban említettük az adat az új arany, így nem biztos hogy érdemes áruba bocsátanunk önmagunkat némi előnyért cserébe.
🎯Mindezek ellenére, az élet-, és a hűségprogram utat tör, és idővel szinte elkerülhetetlen, hogy különféle szolgáltatók ügyfeleként alkalmazások, hírlevelek és hűségkártyák sokasága árasszon el minket.
A legtöbb hűségprogram mobilalkalmazás alapon (is) működik. 🔒 Biztosan megbízhatóak ezek az applikációk? Megbízható forrásból származnak? Gondoljuk át, érdemes-e ilyen szoftverekkel veszélyeztetnünk informatikai környezetünk biztonságát!
A kihívás keretében 📌 látogassunk el sorban minden hűségprogram weboldalára, az applikációk jelszóváltoztatás menüpontjához, cseréljünk jelszót, állítsunk be erős hitelesítést, és gondoljuk át szükséges-e a hírlevél feliratkozás az adott kereskedőhöz. Itt a remek alkalom leiratkozni! Aktualizáljuk az adatainkat, töröljük a szükségtelen alkalmazásengedélyeket, és ha még többet szeretnénk tenni, ✅ kezeljük ezeket a fiókokat egy külön e-mail alias, vagy másodlagos e-mail fiók szeparált környezetében.
⚠️ A marketing kampányok gyakran tartalmaznak beolvasható QR-kódokat, kattintható hivatkozásokat az űrlapok kitöltése, többletinformációk elérése érdekében. Legyünk elővigyázatosak! Biztosan tudjuk hová vezetnek ezek a linkek, és ott mi vár ránk? Biztosan érdemes bizonytalan eszközzel bluetooth kapcsolatot létesítenünk, ismeretlen wifi hálózatra csatlakoznunk vásárlás, csomagküldés, közösségi programjaink során? Számtalan veszélyt rejthetnek ezek az ártatlannak tűnő lépések!
ℹ️ Ha már roskadozunk a pontgyűjtő kártyák súlya alatt, érdemes keresnünk egy ezek tárolására alkalmas alkalmazást – úgynevezett Wallet-et – amely biztonságosan tárolja számunkra, könnyen elérhető formában a hűségkártyáinkat, kuponjainkat!
Nem szeretnék senkit sem elrettenteni a hűségprogramoktól, csupán elővigyázatosságot és józan racionalitást ajánlok a hűségesség terén is! 👀 Végülis hány konkurens kereskedőhöz vagyunk egyszerre „hűségesek”? 😉
XXI. nap: 2025. április 6. vasárnap – ✅ Családunk védelmében

✅ Elérkeztünk a kihívás utolsó (előtti) napjához! Számtalan lépést tettünk meg az eszközeink, hálózatunk, felhasználói fiókjaink, és adataink biztonságáért, de önmagában ez nem biztos hogy elég! 📌 Kamatoztassuk a megszerzett tudást és tapasztalatot családunk, munkatársaink körében is – akikkel osztozunk a használt infrastruktúrán. Ne feledjük, hogy a kibertérben is igaz az elv, amelynek értelmében 🔒 a biztonságunk erőssége a leggyengébb láncszem erősségéhez igazodik…
Nem, itt véletlenül sem családtagjaink a gyenge láncszemek! Sőt! Ők számunkra a legnagyobb érték, amit (akit) védenünk kell! ⚠️ Ezért fontos, hogy az elmúlt három hétben megszerzett tudást kamatoztatva segítsük Őket is a biztonság terén, részben érdekükben, részben önös érdekből. Ha otthonunkban bármely eszköz kompromittálódik, az minden eszközünkre kihatással lehet.
📌 Gondoljuk át, vizsgáljuk meg, hogy családtagjaink milyen eszközöket használnak, és buzdítsuk, segítsük Őket is awareness szemlélettel. ✅ Támogassuk idős szüleinket türelmesen, hiszen nekik az elmúlt 60-80 évben nem a digitális tér volt a megszokott közeg. ✅ Beszélgessünk gyermekeinkkel miként élnek a kibertérben. Figyeljük meg internethasználati szokásaikat, kövessük figyelemmel az általuk használt játékplatformokat, kommunikációs csatornákat, közösségi tereket, weboldalakat, ismerjük meg online barátaikat, monitorozzuk eszközeiket! Tegyük ezt partnerként, segítve az online térben járatos, de a világ dolgait érintően még tapasztalatlan gyermekeinket! Meg fogunk lepődni az online képességeiket érintően. Ők már most készülnek a jövőre! 👍
Ha szükségesnek látjuk alakítsunk ki számukra egy online homokozót! 🔒 Az ún. sandbox környezetben biztonságosan kísérletezhetnek, szerezhetnek tapasztalatot – ha megteremtjük számukra a biztonság alapjait. Tehetjük ezt felügyeleti eszközökkel, szeparált környezettel, felhasználói jogosultságok finomhangolásával, dedikált eszközök használatával, szóval a lehetőségek tárháza végtelen.
ℹ️ Számtalan igényre van remek technológiai megoldásunk, mindez azonban nem helyettesítheti a támogató, védelmező hátteret, aki érti és elmagyarázza az awareness tartalmát és jelentését, a kibertér veszélyeit és lehetőségeit! 📢 Számotokra ebben voltam digitális kalauz az elmúlt 21 napban, de gyermekeink csakis a szüleikre számíthatnak – és ez így van rendjén!
🎯 A kihívás három hete eltelt, így gratulálok a kitartáshoz! Holnap, az utolsó +1 napon egy hosszútávú, de önálló küldetést helyezünk a horizontra!
XXI + I. nap: 2025. április 7. hétfő – ✅ E-mail, SPAM, hírlevelek

Az elmúlt három hét során – bízom benne – sok olyan felismeréssel szembesülhettünk, amelyek mentén ki-ki habitusa szerint önállóan, vagy később személyes támogatásommal kialakíthatja a biztonságos online környezetét. ⚠️ Fontos, hogy már most elfoglaljuk, és kialakítsuk a kibertér egy biztonságos szegletét, hiszen a jövőben erre rendkívül nagy szükségünk lesz! Ahogyan a lakásunk sem egy páncélajtóból és üres falakból áll, a digitális környezetben is joggal vágyunk komfortos, kényelmes élettérre!
🔒 A jelszószéfünk gondozása, naprakészen tartása hosszútávú és folyamatos feladat – ezt nem szabad félvállról vennünk, hiszen ez minden online tevékenységünk belépőpontja.
📌 A másik ilyen jelentős környezet az elektronikus levelezésünk. Függetlenül attól, hogy saját domain alatt levelezünk, vagy szolgáltatói e-mail címet használunk, tesszük ezt asztali-, vagy webes környezetben, az ott fennálló rendezettség vagy annak hiánya jelentősen befolyásolja a mindennapjainkat. Tegyük rendezetté, átláthatóvá könnyedén kereshetővé e-mail fiókunkat és tartalmát!
✅ Rendszerezzük, különítsük el hírleveleinket! Itt a remek alkalom, hogy leiratkozzunk a nem releváns tartalmakról, és automatizmusokkal mappába rendezzük a beérkező hírleveleket! ✅ A szűrők, automatizmusok kiváló megoldást jelentenek a rendezettség fenntartására. Alakítsunk ki tematikus mappastruktúrát és állítsunk be műveleteket az e-mailjeink rendezésére: hírlevelek, hivatalos, vásárlás, hobbi, sport… – igényeink szerint!
✅ Küzdjünk a SPAM ellen. A megbízható feladókat jelöljük megbízhatóként, a kéretlen küldeményeket jelöljük ekként, és mehetnek a feketelistára. ⚠️ A SPAM-ek elleni küzdelem hosszútávú feladat, azonban a modern SPAM szűrők valós támogatást kínálnak ehhez.
✅ Használjunk regisztrációk, feliratkozások során e-mail alias-okat, vagy másodlagos (ún. szemetes) e-mail fiókot annak érdekében, hogy az elsődleges postafiókunk tiszta, rendezett és átlátható maradjon. Ne feledkezzünk meg a helyreállítási fiókként létrehozott e-mail fiókunkról sem, azt azonban ❎ nem javaslom erre a célra használni.
Teremtsük meg a 🔍 fókuszt a mindennapjainkban. Ugye nem előnyös a hírlevelek miatt percenként előkapni a telefont, majd belefáradva lemaradni a sürgős küldeményekről? 📌 Csökkentsük a push értesítések számát szűrők alkalmazásával, így a lényegre koncentrálhatunk.
Mindenekelőtt azonban ⚠️ védjük e-mail fiókunkat is a jelszószéfünkhöz hasonlóan erős, kétfaktoros hitelesítéssel, és gondoskodjunk biztonságos informatikai környezetünkről! Azt hiszem, ezt eleget hangsúlyoztuk az eltelt 21+1nap során!
✅ Köszönöm hogy elfogadtad, és legfőképpen teljesítetted a kihívást! Gratulálok, a legfontosabb lépéseket már megtetted az online biztonságodért…
Csak így tovább a tudatosság és az awareness jegyében! Keress bizalommal ha tovább lépnél, és folytathatjuk együtt – hiszen 🔒 a biztonság a részetekben rejlik! 😉