eSzemélyi igénylés és eszközök – az első lépések

Ügyfélkapu hozzáférés birtokában mára számos ügytípus intézhető elektronikusan, azonban időről-időre – ha másért nem, a lejárt okmányaink meghosszabbítása érdekében – mégis meglátogatjuk valamelyik Kormányhivatal személyes ügyfélszolgálatát, ahol jó eséllyel figyelmünkbe ajánlják a legújabb szolgáltatásokat, kiváltképpen személyazonosító igazolványunk megújításakor az elektronikus személyazonosító igazolványt (röviden: eSzemélyi) és az abban rejlő lehetőségeket.

A kép forrása: https://eszemelyi.hu/

Az okmány igénylése során fénykép készítése mellett aláíráskép és ujjnyomat rögzítése is történik. eAláírás és időbélyegzés szolgáltatás is igényelhető (feltétlenül érdemes), valamint rögzíthető két telefonszám amik vészhelyzet esetén értesítendő – általunk megjelölt – személyekhez tartoznak.

Az eSzemélyi használatához kódok és jelszavak szükségesek. Az okmány igénylése során kapunk egy zöld színnel jelölt kártyát tartalmazó borítékot amely az eAzonosítás funkcióhoz tartozó Személyazonosító igazolvány kódkártya, valamint egy kék színnel jelölt kártyát tartalmazó borítékot, amely az eAláírás funkcióhoz tartozó Elektronikus aláírás kódkártyája. Ezeket a kártyákat érdemes az okmány átvételekor magunkkal vinni, ahol a funkciók aktiválása mellett az eAzonosítás funkcióhoz 6 számjegyű, az eAláírás funkcióhoz 7 számjegyű egyedi PIN kód megadása szükséges. A jövőben ezek ismeretében használható az eSzemélyi, így érdemes azokat és a kódkártyákat is – például a visszavonási jelszó miatt – megőrizni és titokban tartani.

(Ha mégis magunk aktiválnánk az okmány funkcióit vagy otthon felejtettük a kódkártyákat, az alább részletezett eszközökre és szoftverekre elengedhetetlenül szükségünk lesz.)

Fentiekkel – szinte – minden adott az elektronikus aláíráshoz, az elektronikus azonosításhoz, közösségi közlekedési funkciók igénybevételéhez, eRecept kiváltásához és egészségügyi azonosításhoz, Postai szolgáltatások igénybevételéhez, külföldi utazás során úti okmányként használatához, s számos egyéb digitális lehetőség igénybevételéhez. Mindezekről az eSzemélyi oldalon többet is megtudhatunk.

Az eSzemélyi – 2022. március 29-ig, az eSzemélyiM mobilapplikáció megjelenéséig – főképpen ún. asztali operációs rendszerekkel volt használható, és napjainkban is számos funkciója kötődik kizárólagosan Windows, Mac, vagy Linux rendszerekhez. Az itt végzett munkához szükségünk van egy kártyaolvasó eszközre (jómagam a Reiner cyberJack® RFID kijelzővel és PIN paddal ellátott, valamint kijelző és PIN pad nélküli változatát használom) és az ahhoz tartozó driverekre. (Fontos a kártyaolvasó eszköz beszerzésekor a körültekintés a zökkenőmentes, hazai környezetben is teljeskörű használhatóság érdekében.)

A kép forrása: https://eszemelyi.hu/kartyaolvasas/#kartyaolvasokrol-roviden

Amennyiben a hardverkörnyezet rendelkezésre áll, szükségünk lesz egy kártyakezelő alkalmazásra, amely az eSzemélyi oldalról letölthető. Az említett asztali operációs rendszereken az eSzemélyi Kliens biztosítja a tanúsítvány elérhetőségét, a CAN számok és PIN kódok kezelését, valamint az eSzemélyi elérhetőségét az alkalmazások és szolgáltatások számára.

eSzemélyi Kliens kártyaolvasó alkalmazás kezdőképernyője Windows környezetben

Az eSzemélyiM mobilapplikáció immáron lehetőséget biztosít kártyaolvasó eszköz nélkül is az eSzemélyi használatára. Ehhez csupán egy NFC képes Android vagy iOS rendszerű, az asztali operációs rendszert futtató számítógéppel azonos wifi hálózaton kommunikáló mobilkészülékre van szükség. A mobilkészülékre az eSzemélyiM applikáció, a számítógépre egy eSzemélyiM mobilapp kártyaolvasó segédprogram (QR kód generátor) letöltése és telepítése szükséges, melyek együttesen kiváltják a kártyaolvasó eszközt, és megteremtik a kapcsolatot az okmány és az eSzemélyi Kliens szoftver között.

Mindezek mellett az applikáció további funkciókkal is rendelkezik, így különösen a PIN kóddal kapcsolatos műveletek, az elektronikus funkciók státuszának ellenőrzése, a chipen tárolt adatok kiolvasása körében, így azoknak is javasolt a letöltése akik rendelkeznek kártyaolvasó eszközzel.

eSzemélyiM mobilapplikáció Android környezetben

Mindezekkel eljutottunk a szükséges feltételek megteremtéséig, s minden összetevő rendelkezésünkre áll, hogy az eSzemélyi okmányunk eAzonosítás és eAláírás funkcióit minél szélesebb körben kihasználhassuk. Ezekből szemezgetünk hamarosan…

2 thoughts on “eSzemélyi igénylés és eszközök – az első lépések

  1. Králik Péter Gábor says:

    Köszönöm, a mobiltelefonos alkalmazást nem ismertem, lesz róla részletes ismertető?

Comments are closed.