Az Ügyfélkapu szolgáltatás sokunk számára ismerős, amely a Központi Azonosítási Ügynökön (KAÜ) keresztül felhasználónév és jelszó birtokában biztosít hozzáférést egyes KAÜ azonosított szolgáltatásokhoz. A biztonság szintjének növelése azonban mára már természetes igény, így amellett, hogy sokan már jó ideje használjuk az Ügyfélkapu+ szolgáltatást, a szolgáltató hamarosan kivezeti – többek között a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) égisze alatt – a hagyományos Ügyfélkapus azonosítást, és helyette – többek között – az Ügyfélkapu+ kétlépcsős védelmet biztosító hitelesítéssel használhatóak majd az ismert szolgáltatások.

Egyes állami szervek dolgozói jogszabály erejénél fogva kötelezettek az Ügyfélkapu szolgáltatások (így különösen az értesítési tárhely) használatára, de sokan mások is élnek a digitális hatékonyság eszközeivel, így az Ügyfélkapus azonosítás közelgő kivezetése, ezzel együtt az Ügyfélkapu+ azonosításra átállás, vagy a DÁP alkalmazás használata sokakat érint.

2024. szeptember 01-jétől új Ügyfélkapu nyitásra már nincs lehetőség, ezáltal az emelt szintű kétfaktoros azonosítást biztosító hozzáférés (Ügyfélkapu+), vagy a digitális állampolgárság keretében tágabb szolgáltatások elérésére alkalmas nemzeti digitális irattárca-szolgáltatás (eAzonosítás) igénylésére van csak mód. A jogszabályi előírásnak történő megfelelés értelmében a kötelezetteknek legkésőbb 2025. január 15-ig át kell térnie az új azonosítási szolgáltatások (eAzonosítás, vagy legalább Ügyélkapu+) valamelyikének használatára.

Sokaknak ez egyszerű feladat, sokak azonban – kellő jártasság hiányában – halogatják a regisztrációt. Némi felkészültség birtokában könnyedén teljesíthető a feladat – akár otthonunk kényelméből is. Ehhez azonban szükséges néhány előfeltétel teljesülése.
Az Ügyfélkapu+ szolgáltatásra átállás előzetes feltétele a meglévő Ügyfélkapu szolgáltatáshoz hozzáférés (felhasználónév és jelszó ismerete) mellett internethozzáféréssel rendelkező – saját használatú – mobiltelefon megléte.
A DÁP mobilalkalmazás Kormányhivatal bevonása nélküli regisztrációjának feltétele az internethozzáféréssel rendelkező – saját használatú – NFC képes, az alkalmazás követelményeinek megfelelő mobiltelefon mellett a 2021.06.23. után kiállított eSzemélyi igazolvány aktivált eAzonosítás szolgáltatása és a 6 számjegyű eAzonosítás PIN kód ismerete, vagy az okmány átvételekor kézhez kapott Személyi Azonosító Igazolvány kód kártya megléte. Az okmányban tárolt referencia-tanúsítvány (CVCA) szükség szerinti frissítésében tudok segíteni (Windows környezetben, eSzemélyi Kliens alkalmazással, Reiner cyberJack® RFID basis kártyaolvasó alkalmazásával).
Nincsenek azonban bajban azok sem, akik nem rendelkeznek okostelefonnal! Tudok ajánlani windows alkalmazásként valamint webes környezetben használható kétfaktoros authentikátort, és mobil applikációként és webes környezetben is futó 2FA képes hibrid jelszószéfet! Nincs tehát semmi sem veszve ha idős hozzátartozóink vagy gyermekeink Ügyfélkapu+ regisztrációjáért aggódunk, hiszen – ahogy szoktuk mondani – a modern technika csodákra képes, okostelefon és okoseszközök hiányában is!

Sokan mondják, hogy a közigazgatás szabályrendszeréből fakadóan az Ügyfélkapu+ igényléssel eleget tesznek a kötelezettségüknek, a DÁP mobilalkalmazás regisztrációja ráér később is. Önmagában vizsgálva az alternatívákat, részben igazuk is van, azonban okvetlenül érdemes figyelemmel lennünk a DÁP mobilalkalmazás regisztrációjának technológiai függőségeire. A Kormányhivataltól független regisztráció feltételei közül a 2021.06.23. után kiállított eSzemélyi okmány, aktivált eAzonosítás szolgáltatás, a hozzá tartozó eAzonosítás PIN kód ismerete, és esetleg CVCA referencia-tanúsítvány frissítése kiemelendő. Utóbbi azonban felvet kérdéseket, hiszen ha 2025. január 15-én kivezetik – többek között – az Elektronikus személyi igazolvánnyal történő KAÜ azonosítás lehetőségét, akkor az otthoni CVCA referencia-tanúsítvány frissítés lehetősége is elvész a jelenlegi formájában, márpedig ez egyes okmányoknál elengedhetetlenül szükséges. Ezért nem érdemes a DÁP mobilalkalmazás regisztrációját sokáig halogatni.
A Digitális Állampolgárság Program keretében DÁP mobilalkalmazás használatára regisztráló polgároknak 2025. december 31-ig az Ügyfélkapu+ azonosítási forma is biztosított, azt követően azonban csak az eAzonosítás funkcióval tudnak az ismert ún. ügyfélkapus (KAÜ azonosított) szolgáltatásokba bejelentkezni. Azoknak azonban akik a DÁP mobilalkalmazásra nem regisztrálnak, a 2025. január 15-én megszűnő ügyfélkapus azonosítást felváltó Ügyfélkapu+ azonosítási szolgáltatás elérhető marad. (erről bővebben a blog szekcióban olvashatsz)
Keress bizalommal, és frissítjük szolgáltatásaidat, s igény szerint kibővítjük kényelmed és biztonságod érdekében! Ne feledd, mindig lehet egy kicsit hatékonyabban, kényelmesebben, de legfőképpen biztonságosabban…
Ajánlom figyelmedbe néhány – e tárgyban született – írásomat a blogszekcióból válogatva: