Minősített bizalmi szolgáltatók – élet az eSzemélyin is túl

Az eSzemélyi okmánnyal – az előzőekben tárgyaltak szerint – minősített elektronikus aláírás hozható létre, amely eredménye egy olyan teljes bizonyító erejű magánokirat, amely a hazai és az EU-s jogi környezetben az ellenkező bizonyításáig teljes bizonyító erővel bizonyítja, hogy az okirat aláírója az abban foglalt nyilatkozatot megtette, illetve elfogadta vagy magára kötelezőnek ismerte el. Az eSzemélyi esetében a minősített elektronikus aláírás tanúsítványát a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ Zrt.) biztosítja csakúgy, mint az Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés hitelességét is.

Tanúsítványt kibocsátani bizalmi szolgáltatók jogosultak bizalmi szolgáltatásként nyújtott tanúsítványszolgáltatás keretében. Minősített elektronikus aláírás kapcsán a NISZ Zrt.-n kívül a NetLock Kft. és a MICROSEC Zrt. érdemel kitüntető figyelmet – mint az NMHH Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által nyilvántartott minősített elektronikus bizalmi szolgáltatók –, azonban számos más bizalmi szolgáltatás (minősített időbélyegző szolgáltatás, minősített archiválási szolgáltatás, minősített elektronikus ajánlott kézbesítési szolgáltatás) és szolgáltató (Magyar Telekom Nyrt., NOTARchiv Kft., e-Postoffice Kft.) is látókörünkbe kerülhet a nyilvántartás böngészése során. Az internetet böngészve találkozhatunk például a TrustChain Systems Kft. szolgáltatásaival is, és érdemes tudni, hogy a DIGITOLL Informatikai és Szolgáltató Kft. 2021.10.19-én valamennyi bizalmi szolgáltatásának nyújtását megszüntette.

A bizalmi szolgáltatók eltérő informatikai környezetben és eltérő díjakkal kínálják szolgáltatásaikat. Minősített elektronikus aláírás és időbélyegző szolgáltatás elérhető ingyenesen akár együtt is, de akár több tízezer forintos éves díj ellenében is. Teljes bizonyító erejű magánokirat elektronikus aláírással számos módon hozható létre, ezekből néhányat az előzőekben bemutattam. Igényeink a felhasználási területek, életmódunk, rendelkezésre álló eszközparkunk függvényében változnak, erre kínálnak eltérő megoldásokat a bizalmi szolgáltatók. Ezek egyikét – jelenleg – díjmentessége és mobil környezetben is használhatósága miatt emelném ki.

A NetLock Kft. minősített bizalmi szolgáltatóként számos termékét és szolgáltatását kínálja magánszemélyek és jogi személyek, gazdasági társaságok számára, melynek költségei a holnapján elérhetőek azok részletes leírása mellett. A netlock.com oldalon kínál azonban számunkra díjmentesen elérhető minősített elektronikus aláírást, amely az igénylés folyamatát és az használhatósága mobilizáltságát tekintve különös figyelmet érdemel.

A kép forrása: https://netlock.com/

Már az igénylés folyamata is ügyfélbarát. Egy webes felületen, vagy mobilapplikációban elvégzett egyszerű regisztrációs folyamat részeként videós azonosítás keretében rögzíthetjük az adatainkat, szükséges nyilatkozatainkat, és igazolhatjuk magunkat okmányunk bemutatásával, majd 24 óra elteltével a személyes tanúsítványunk elérhető az alkalmazásban. (Személyes tapasztalat, hogy a regisztrációs folyamathoz értékelhető minőséget biztosító kamera, megfelelő fényviszonyok, csendes környezet, és egyedüllét szükséges, nem eredményes a regisztráció ha valaki mellettünk, mögöttünk állva súgja a teendőket és ez rögzül a felvételen.)

Az elkészült 3 évre érvényes minősített személyes tanúsítvány a NETLOCK e-aláíró rendszer felületére – kétlépcsős azonosítást követően – belépve a profiladatok között elérhető és akár *.cer formátumban le is tölthető, valamint publikus adatbázisban közzétételről magunk rendelkezhetünk. Lehetőségünk nyílik a tanúsítvány visszavonására is. Mind a bejelentkezés, mind az aláírás folyamata kétlépcsős hitelesítéshez kötött.

Az aláírandó dokumentumon tetszőleges helyen, tetszőleges aláíráskép rögzíthető, amely a nyomtatási képen is utalást tartalmazhat az elektronikus aláírásra.

Példa elektronikus aláírásképre a dokumentum bal felső sarkában

Az aláírás folyamata egyszerű, internetkapcsolattal rendelkező eszközeink valamelyikén (asztali operációs rendszeren, mobilon, tableten internet böngészőben, vagy iOS/Android környezetben mobilapplikációban) bejelentkezhetünk a felhasználói fiókunkba, ahol az aláírandó dokumentumot feltölthetjük, majd aláírhatjuk vagy meghívhatunk aláírásra további aláírókat. Az aláírt dokumentumot 30 napon belül letölthetjük és tetszőleges módon továbbíthatjuk, azonban célszerű az archiválására intézkedni az automatikus törlést követő rendelkezésre állása érdekében. Az aláírt dokumentum részletei a dokumentum kiválasztásával megtekinthetőek.

NetLock tanúsítvánnyal aláírt dokumentum aláírásának részletei mobilapplikációban

Az aláírt dokumentum aláírásának érvényessége a korábban tárgyaltaknak megfelelően ellenőrizhető, az aláírás részletei megtekinthetőek. Továbbra is hangsúlyozom, hogy az aláírás ellenőrzése elengedhetetlen az elektronikusan aláírt dokumentumok befogadása során.

Aláírás adatai *.pdf dokumentumban
NetLock tanúsítvány adatai *.pdf dokumentumban

A megismert szolgáltatás remek példája, hogy lehet létjogosultsága annak hogy akár több tanúsítványt is birtokoljunk. Nem mindig áll rendelkezésünkre asztali operációs rendszer, kártyaolvasó, és megfelelő szoftver az elektronikus aláíráshoz, időnként hasznos ha mobil környezetben, akár útközben, nyaralás során is adott a lehetőség a mobilizált aláírásra. Érdemes áttekinteni a bizalmi szolgáltatók által kínált lehetőségeket, majd igényeinkhez és pénztárcánkhoz mérten kiválasztani a számunkra optimálisat.

Elengedhetetlen azonban annak körültekintő vizsgálata, hogy az adott szolgáltató által kínált szolgáltatás milyen aláírás létrehozására, ezáltal milyen joghatás kiváltására, és mekkora felelősségvállalásra alkalmas, és a tanúsítvány s az azt hordozó eszköz (QSCD, SCD, SW) hogyan illeszthető informatikai eszközparkunkba.

1 thought on “Minősített bizalmi szolgáltatók – élet az eSzemélyin is túl

Comments are closed.